چرا و به چه علت الکترونیک یاد بگیرم؟

schematic_banner

در این آموزش می‌خواهم چگونگی آموزش و نحوه یادگیری الکترونیک به زبان ساده را برای مبتدیان نشان دهم. تصور کنید که شما علاقه‌مند به یادگیری موضوع جدیدی هستید که از قبل با آن‌ها آشنا نیستید، خوب همه چیز خیلی گیج‌کننده و سخت به نظر می‌رسه! خود من هم قبلاً همین طوری بودم و مطمئناً شما هم دوست ندارید که چنین حالتی رو تجربه کنید! پس باید آموزش رو از سطح خیلی خیلی ساده شروع کنیم تا به مرور بتونیم پیشرفت خوبی حاصل کنیم. به یک‌باره نمیشه از سطح مبتدی حرفه‌ای شد. کودکان، دانش آموزان و حتی سالمندان و همه کسانی که به یادگیری الکترونیک علاقه‌مند هستند، می‌توانند با تلاش و پشت کار آن را یاد بگیرند!
حالا بزن بریم تا با همدیگه این مسیرو پیش بریم!

چرا و به چه علت الکترونیک یاد بگیرم؟

خوب من در اینجا سه تا سؤال اساسی رو مطرح کردم که میتونه دید خوبی رو به شما بده!

سؤال اول – الکترونیک چیست؟

بیشتر لوازمی که دور ما هستند الکترونیکی هستند. از تلفن همراه گرفته تا کامپیوتر، تلویزیون و… همه این وسایل یا مستقیم به پریز برق متصل‌اند، یا به کمک آداپتور و باتری کار می‌کنند. یعنی هر کدوم دارن به شکلی با برق کار می‌کنند.
اگه داخلشون رو باز کرده باشید، می‌بینید که اون ها از تعدادی قطعه الکترونیکی (electronic components) ساخته شدند که به کمک یک مدار به همدیگه متصل شدند.

وکتور رزبری پای

ممکنه تا موقعی که این وسایل دارن برای ما کار می‌کنند، علاقه‌ای به یادگیری اتفاقاتی که داخلشون میفته نداشته باشیم! اما…

 

سؤال دوم – اصلاً چرا باید الکترونیک یاد بگیریم؟

دلایل خیلی زیادی وجود داره که الکترونیک رو یاد بگیرید، اما چهار فایده اصلیش رو در اینجا براتون آوردم:

 

خودتون میتونید یه وسیله الکترونیکی بسازید!

تصور کنید بتونید یه ربات دستیار بسازید که توی کارها و مشکلات روزمره بهتون کمک کنه! چقدر میتونه هیجان انگیز باشه! این طوری میتونید از وقتتون بهترین استفاده رو ببرید!

 

ذخیره زمان و هزینه

اگر علم الکترونیک داشته باشید، هر زمان که وسایل الکترونیکی شما خراب شد، میتونید خودتون اکثرشون رو تعمیر کنید. (البته تعمیر هر وسیله‌ای تخصص خودش رو میخواد، اما بالاخره تا حدی میتونید مشکلات رو خودتون برطرف کنید)

 

یک مهارت خوب و پول‌ساز

اگر بتوانید مدارهای الکترونیکی را طراحی کنید، با اصول آن‌ها آشنا باشید و به یک متخصص در این زمینه تبدیل بشید، فرصت‌های کاری زیادی هم خواهید داشت! از تعمیر تا طراحی!

 

یک موضوع عالی برای مطالعه

از آنجایی که الکترونیک یک شاخه‌ای از علم فیزیک است و عملکرد آن قابل درک و لمس است، ما می‌توانیم آن را به عنوان یک موضوع جالب یاد بگیریم. البته که یادگیری بعضی از مفاهیم الکترونیکی کمی سخت و کسل کننده هستند، اما به کمک ساخت مدارهای الکترونیکی یادگیری آن بسیار راحت‌تر خواهد بود.

 

سوال سوم – آموزش الکترونیک به زبان ساده برای چه کسانی مناسب است؟

طرز تفکر و دیدگاه‌های قدیمیتون رو درباره اینکه آیا میتونم یاد بگیرم یا نه رو کلاً دور بریزید! شما هم میتونید الکترونیک یاد بگیرید. هر کس که علاقه داشته باشه و تو هر سنی هم که باشه میتونه یاد بگیره!

  • دانش‌آموزی که علاقه‌مند به الکترونیک به عنوان یک سرگرمیه!
  • پدر و مادرهایی که می‌خوان واسه بچشون یه کار مفیدی پیدا کنن!
  • حتی کسایی هم که به مدرسه نمیرن میتونن یاد بگیرن!

اگر انجام آزمایش‌های الکترونیکی برای بچه‌ها سخته، پدر و مادرها باید بهشون کمک کنند.

 

باور کنید یادگیری برای شما دیر نیست!

بعضی دوستان من حتی 60 سال سن دارند و همراه با نوه‌های خود به عنوان یک تفریح الکترونیک رو یاد می‌گیرند!

آموزش سالمندان

یادگیری و ساخت لوازم الکترونیکی به کمک وسایل کمکی مثل ولت متر و… انجام میشه و به گونه‌ای هستند که آن‌ها را واقعاً لمس می‌کنید. درسته آموزش الکترونیک به زبان ساده است، اما گاهی یک پروژه بزرگ رو هم با هم انجام میدیم!

گاهی اوقات ما محاسبات ریاضی ساده‌ای برای حل مشکلات انجام می‌دهیم. مغز ما به گونه‌ای طراحی شده که همیشه میتونه بدون توقف رشد کنه. حتی اگر پروژه‌ای هم شکست خورد، باز هم چیزهای جدیدی را می‌آموزیم و ممکنه به نفع دیگران هم باشه!

 

و اما شما؟؟! بهترین راه یادگیری چیست؟

محتوای آموزشی بسیار زیادی وجود دارند. چگونه باید شروع کنیم؟ کدومشون برای ما بهترن؟ فرض کنید داخل کلاس نشسته‌اید و دارید مفاهیم تئوری را یاد می‌گیرید. خوب،معمولاً خیلی از افراد داخل کلاس خسته می‌شوند و نمیتونن همه چیز رو به خوبی یاد بگیرند.

بیایید به کمک مشکلات یاد بگیریم!
به نظر من مشکلات یکی از مهم‌ترین دلایل و انگیزه‌ها برای یادگیری هر چیزی هستند. در گذشته، منابع یادگیری بسیار کم بودند و ما در تاریکی بودیم. حالا یک چراغ جدیدی برای ما روشن شده است. یادگیری از طریق کار عملی! مهم‌ترین ابزارهای ما در یادگیری، زمان و انجام آزمایش‌ها هستند.

شما در مواجهه با مشکلات دو تا راه حل دارید: میتونید هیچ کاری نکنید و با مشکلاتتون کنار بیایید، یا اینکه اون ها رو حلشون کنید! به عقیده من لزومی به یادگیری نحوه کار تمام دستگاه‌های الکترونیکی اطرافمون نیست. ما همیشه باید به دنبال بهترین و ساده‌ترین راه حل باشیم.

 

چگونه الکترونیک را به زبان ساده یاد بگیریم؟

شما هم احتمالاً رؤیاهای زیادی توی ذهنتون دارید. چجوری یه مدار بسازم، تغییر بدم، تعمیر کنم و…؟ وسایل و تجهیزات و جزئیات خیلی زیادی میخواد، خیلی دردسر داره!
یادتون باشه همیشه راه‌های زیادی برای رسیدن به هدف وجود داره.

 

یادگیری هر چیزی، دو شرط مهم دارد: زمان و ثبات در یادگیری
اگر هدف شما دور از دسترس است، باید آهسته آهسته و پیوسته قدم بر دارید. برای مثال، کاشت یک درخت را در نظر بگیرید، نمیتوانید با آبیاری زیاد سرعت رشد آن را بیشتر کنید! ما هم نمیتوانیم اطلاعات زیادی را به یکباره بپذیریم. باید کمی زمان صرف کنیم تا بفهمیم چه نوع درختی هستیم!
آموزش را در سه مرحله پیش خواهیم برد.

  • گام اول – یادگیری مفاهیم پایه الکترونیک
  • گام دوم – آموزش مقدماتی قطعات الکترونیکی، شماتیک و بلوک دیاگرام
  • گام سوم – ساخت مدار

و در ادامه مدارهای مختلفی را با همدیگر خواهیم ساخت.

طراحی مدارات مختلفی را یاد بگیرید!

خیلی‌ها دوست دارند تا با یادگرفتن الکترونیک بتوانند مدارات مختلفی مثل آمپلی‌فایر های خیلی قوی، مدارات میکروکنترلری و… را بسازند. آیا میدونستید که مدارات پیشرفته را می‌توان به کمک مدارات ساده تر و کوچک‌تر طراحی کرد؟
بنابراین ما باید الکترونیک را با مدارهای کوچک یاد بگیریم. من عاشق یادگیری آنها هستم. من دوست دارم خودم مدار طراحی کنم یا امتحان کنم. چون معتقدم اگر آنها را درک کنیم، ممکن است خودمان بتوانیم پروژه‌های الکترونیکی بزرگ‌تری را طراحی کنیم.

 

آیا شما هم مثل من رؤیایی در ذهن دارید؟

الکترونیک دارای مدارهای زیادی است. ما نمی‌توانیم همه چیز را به طور خلاصه و سریع بیاموزیم. بهترین راه حل، یادگیری پله له پله و منظم است. من به تدریج تکنیک‌های مختلف مدار را به شما معرفی خواهم کرد.
یادتون نره ما رو به دوستاتون که به الکترونیک علاقه‌مند هستند معرفی کنید .

ارتباط با مدیریت