مقایسه دوربین‌ های canon 850d و canon r10

covervs

شرکت صنایع الکترونیکی و تجهیزات پزشکی ژاپنی و چند ملیتی کانن، متخصص در طراحی و تولید دوربین‌ها و تجهیزات جانبی عکاسی و تصویربرداری از سال ۱۹۳۳ فعالیت خود را در توکیو ژاپن آغاز نمود. در حال حاضر محصولات این شرکت در دسته بندی‌های مختلفی شامل دوربین‌های عکاسی، دستگاه‌های کپی و پرینتر، دوربین‌های دیجیتال و ویدیویی و دوربین‌های تک لنزی می‌باشد. بر اساس رتبه بندی فورچون در حال حاضر این شرکت در بین ۵۰۰ شرکت برتر دنیا، رتبه ۳۸۰ را دارد.

دوربین‌های دیجیتال این برند به قدری محبوب هستند که گاهی تصمیم به انتخاب از میان مدل‌های هم‌رده و متنوع کانن واقعاً سخت است. اگر از طرفداران دوربین 850d کانن هستید، بد نیست نگاهی به مقایسه دوربین‌ های canon 850d و canon r10 داشته باشید. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا مهم‌ترین تفاوت‌ها را بررسی کنیم و دید بهتری به شما بدهیم. با ما همراه باشید.

دوربین‌های سری EOS کانن

دوربین‌های سری EOS کانن را می‌توان یکی از موفق‌ترین عرضه محصولات کانن در حوزه دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای دانست. در این سری از دوربین‌ها، نوآوری‌های بسیار زیادی در زمینه دوربین‌های عکاسی ایجاد شد و انواع مدل لنز دوربین برای طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان دوربین‌ها تولید شد. در صورتی که با محصولات مختلف دوربین‌های دیجیتال آشنایی داشته باشید، می‌دانید که دوربین‌های سری EOS کانن از سال 1978 با معرفی اولین نمونه از این سری از محصولات وارد این بازار پررقابت شدند. دوربین‌های سری EOS همانند سایر محصولات این برند از کشور ژاپن به بازار معرفی شده‌اند، اما در ادامه از طریق کشورهای تایوان و سایر کشورهای شرق آسیا تولید آنها ادامه پیدا کرده است.

در واقع می‌توان گفت که دوربین‌های سری EOS کانن از همان ابتدا به دلیل خوش‌ ساخت بودن و کاربرپسند بودن به سرعت توانست جای خود را در بین کاربران باز کند و جایگاه فعلی این سری از دوربین‌ها و بی‌رقیب بودن آنها تا حد زیادی متاثر از این عوامل می‌باشد. تا جایی که از سال ۲۰۰۰ از نسل سری EOS دوربین‌های کانن ، محصولاتی به بازار عرضه شد که به ماندگارترین دوربین‌های این سری تبدیل شد و حتی مواردی نیز در ادامه آن تولید شد که توانست تحولاتی در صنعت فیلم‌سازی ایجاد نماید. نمونه‌هایی که توسط شرکت کانون از این سری از دوربین‌ها از سال 2018 به بعد به بازار معرفی شده است، مواردی هستند که توان خلاقیت و نوآوری عکاس‌ها را در انجام فعالیت‌های خود تا حد زیادی افزایش می‌دهند و با بهترین دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار دنیا رقابت تنگاتنگی دارند.

دوربین کانن Canon EOS R10

این مدل از دوربین کانن که در سال ۲۰۲۲ بازار معرفی شد، یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی بوده که از مدل مشابه خود R7 دارای قیمت بالاتری می‌باشد. قیمتی که برای بدنه این دوربین در زمانی که در دسترس قرار گرفت پیشنهاد شده بود، چیزی در حدود ۹۸۰ دلار بوده است و قیمت این دوربین با لنز ۱۸ تا 55 میلی‌متری به ۲۱۰۰ دلار می‌رسد و در صورتی که از لنز ۱۸ تا ۱۵۰ میلی‌متری استفاده شود، قیمت آن به حدود 1380 دلار خواهد رسید.

بر اساس ادعای کانن برای سنسورهای این دوربین از یک تراشه جدیدی استفاده شده است و باید عملکرد سنسور آن را در عمل مشاهده نماییم. قابلیت دیگری که در ارتباط با این دوربین به اثبات رسیده است، قدرت پردازش آن نسبت به مدل‌های پایین‌تر خود می‌باشد و به عنوان مثال می‌توان توانایی این دوربین را در انجام فوکوس خودکار ببینیم. همچنین این دوربین توانایی بالایی در زمینه تشخیص، شناسایی و ردیابی سوژه‌هایی مانند انسان‌ها، حیوانات و یا وسایل نقلیه دارد.

توان فیلمبرداری دوربین R10 نیز نسبت به مدل‌های قبلی خود که آنها نیز از سنسور ۲۴ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند، پیشرفته‌تر شده است، اما بدنه دوربین R10 را می‌توان یکی از مهم‌ترین تغییراتی دانست که نسبت به مدل‌های قبلی در آن به وجود آمده است. همچنین برخی از معایب کوچکی که در هنگام هندلینگ دوربین توسط کاربر در مدل‌های قبلی وجود داشت، در این دوربین به خوبی از بین رفته است و می‌توان این دوربین را در اصطلاح کاملاً خوش‌دست نامید. از نشانه‌های این موضوع می‌توان به کوچک‌تر شدن باتری‌های استفاده شده در این دوربین اشاره کرد.

مقایسه دوربین‌ های canon 850d و canon r10

کانن ۸۵۰D که در بعضی کشورها به کانن T8i نیز شناخته می‌شود و همچنین کانن R10 دوربین‌های دیجیتال هستند که هر یک از آنها به ترتیب در فوریه ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ به بازار معرفی شدند. کانن ۸۵۰D از نسل دوربین‌های DSLR بوده، در حالی که دوربین کانون R10 از نسل دوربین‌های بدون آینه و لنزهای قابل تعویض می‌باشد. هر دو دوربین دارای سنسورهای APS-C بوده و هر دوی آنها رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل دارند.

جدای از این که می‌توان مشخصات هر یک از دوربین‌ها را با یکدیگر مقایسه نمود، ما به دنبال این هستیم که قابلیت‌های آنها را نیز با یکدیگر مقایسه نماییم. انجام این کار باعث ایجاد شفافیت بیشتری برای کاربران می‌شود و بنابراین با توجه به نیاز خود بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام دوربین را تهیه کنند. با مطالعه ادامه این متن متوجه خواهید شد که تفاوت این دو دوربین از نظر اندازه بدنه، سنسورهای تصویربرداری، ویژگی‌های عکسبرداری، اتصالات ورودی-خروجی و سایر موارد به چه صورت می‌باشد. از این رو قصد داریم اجزای مختلف این دوربین‌ها را با یکدیگر با جزئیات بیشتر بررسی نماییم. لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مقایسه دوربین‌ های canon 850d و canon r10 | بدنه

اگر مساحت نمای جلو (عرض x ارتفاع) دوربین‌ها را به عنوان معیار کلی اندازه آنها در نظر بگیریم، R10 به طور قابل توجهی کوچک‌تر (20 درصد) از 850D است. علاوه بر این، دوربین R10 به طور قابل توجهی سبک‌تر از 850D است (17 درصد). همچنین در اینجا ذکر این نکته نیز لازم است که نه 850D و نه R10 هیچ یک از آنها در برابر نفوذ آب و خاک مقاوم نیستند.

مقایسه دوربین‌ های canon 850d و canon r10 | قیمت

قیمت هر دوربین عامل مهمی در تصمیم‌گیری برای خرید آن است. قیمت‌های خرده‌فروشی پیشنهادی سازنده در این که این محصول در چه رده قیمتی در بازار عرضه شود، تاثیر دارد. دوربین 850D با قیمت پایین‌تری (23 درصد) نسبت به دوربین R10 به بازار عرضه شد، که همین موضوع آن را برای عکاسان با بودجه کم، جذاب‌تر می‌کند. معمولاً قیمت‌هایی که در ابتدا در بازار عرضه می‌شود، به قیمت اولیه‌ای که به بازار عرضه می‌شود نزدیک است. اما پس از چند ماه، فروشگاه‌های عرضه‌کننده، تخفیف‌های خوبی برای این دوربین‌ها در نظر می‌گیرند. بعد از سپری شدن مدت زمانی که محصول معرفی شد و به ویژه، زمانی که مدل جایگزین عرضه می‌شود، تخفیف‌ها بیشتر می‌شوند و فروشگاه‌ها به منظور عرضه محصول جدید ترجیح می‌دهند، محصولات قدیمی خود را با قیمت پایین‌تری عرضه کنند. از این رو با ورود محصولات جدید این محصولات قدیمی را می‌توان با قیمت‌های بهتری خریداری نمود.

مقایسه دوربین‌ های canon 850d و canon r10 | سنسور

سنسور در هسته داخلی دوربین‌های دیجیتال قرار دارد و اندازه آن یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده کیفیت تصویر است. یک سنسور بزرگ دارای تعداد پیکسل بیشتری است و دارای حساسیت بهتر در برابر نور کم، نسبت به پیکسل‌های کمتر می‌باشد. علاوه بر این، یک دوربین با سنسور بزرگ توانایی جداسازی بهتر سوژه از پس‌زمینه را به عکاس می‌دهد. اما از جنبه منفی این موضوع، سنسورهای بزرگ‌تر معمولاً با بدنه‌ها و لنزهای دوربین بزرگ‌تر و گران‌تر همراه هستند.

هر دو دوربین مورد بررسی دارای سنسور APS-C هستند، اما اندازه سنسورهای آنها کمی متفاوت است. سنسور R10، در حدود 1 درصد از سنسور دوربین دیگر کوچک‌تر است. از نظر فناوری، R10 از موتور پردازش تصویر پیشرفته‌تری (DIGIC X) نسبت به 850D (DIGIC 8) که مزایایی مانند کاهش نویز، دقت رنگ و سرعت پردازش بالاتر دارد، استفاده می‌کند.

مقایسه دوربین‌ های canon 850d و canon r10 | منظره یاب

به غیر از بدنه و حسگر، دوربین‌ها می‌توانند در طیف وسیعی از ویژگی‌ها متفاوت باشند. به عنوان مثال، R10 دارای منظره یاب الکترونیکی (2360k نقطه) است، در حالی که 850D دارای یک منظره یاب اپتیکال است. هر دو سیستم مزایای خود را دارند، به طوری که منظره یاب الکترونیکی امکان نمایش اطلاعات تکمیلی عکسبرداری را در نمای کادربندی فراهم می‌کند، در حالی که منظره یاب اپتیکال یک تصویر قاب بندی بسیار واضح را ارائه می دهد. منظره یاب در R10 میدان دید وسیع تری (100%) نسبت به 850D (95%) ارائه می دهد، به طوری که نسبت بیشتری از تصویر گرفته شده در قاب قابل مشاهده است. علاوه بر این، منظره یاب R10 دارای بزرگنمایی بالاتری است (0.58x در مقابل 0.51x).

مهم‌ترین تفاوت‌های canon 850d و canon r10 در یک نگاه

در ادامه بر اساس توضیحات داده شده و با توجه به اطلاعاتی که سازنده در ارتباط با هر یک از این دوربین‌ها ارایه کرده است، به مزیت‌های نسبی هر یک از آنها به شرح زیر می‌توان اشاره نمود. به نظر می‌رسد با مقایسه این مزیت‌های نسبی شما می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای شما مناسب می‌باشد.

مزیت‌های نسبی Canon EOS R10:

  • jpgs بهتر: دارای موتور پردازش تصویر مدرن‌تری است (DIGIC X در مقابل DIGIC 8).
  • ویدیوی بهتر: فریم فیلم بالاتری را ارائه می‌دهد (4k/60p در مقابل 4K/24p).
  • اطلاعات بیشتر در مورد کادربندی: دارای قدرت کادربندی الکترونیکی است که داده‌های مربوط به عکسبرداری را نیز نمایش می‌دهد.
  • نمای کامل‌تر: دارای منظره یاب با میدان دید بزرگ‌تر (100% در مقابل 95%).
  • تصویر منظره یاب بزرگ‌تر: دارای منظره یاب با بزرگنمایی بالاتر (0.58x در مقابل 0.51x).
  • شاتر سریع‌تر: دارای سرعت شاتر مکانیکی بالاتر (1/8000 ثانیه در مقابل 1/4000 ثانیه) برای ثابت کردن عملکرد.
  • انفجار سریع‌تر: با فرکانس بالاتر (15 در مقابل 7.5 فلپ در ثانیه) عکس می‌گیرد تا لحظه تعیین کننده را ثبت کند.
  • مزاحم کم‌تر: دارای گزینه شاتر الکترونیکی برای عکاسی کاملاً بی صدا.
  • جمع و جورتر: کوچک‌تر است (123x88mm در مقابل 131x103mm) و به راحتی در یک کیف جا می‌شود.
  • وزن کم‌تر: وزن کمتری دارد (86 گرم یا 17 درصد) و بنابراین حمل آن راحت‌تر است.
  • شارژ آسان‌تر سفر: می‌توان به راحتی از طریق درگاه USB آن را شارژ کرد.
  • سازگاری بیشتر با لنزهای قدیمی: می‌توانید از بسیاری از لنزهای غیربومی از طریق آداپتورها استفاده کنید.
  • پاکسازی سریع‌تر بافر: از استاندارد انتقال داده پیشرفته SD (UHS-II در مقابل UHS-I) پشتیبانی می‌کند.
  • مدرن‌تر: به مدت 2 سال و 3 ماه دارای پیشرفت فنی بهتر نسبت به زمان راه اندازی 850D.
  •  مزیت‌های نسبی Canon EOS 850D:

    • کادربندی واضح‌تر: دارای منظره یاب نوری برای کادربندی واضح
    • شارژ طولانی‌تر: با یک بار شارژ باتری می‌تواند عکس‌های بیشتری بگیرد (800 در مقابل 450).
    • مقرون به صرفه‌تر: 23 درصد ارزان‌تر (در زمان معرفی به بازار).
    • امکان استفاده از تخفیف بیشتر: به علت این که برای مدت طولانی‌تری است که در دسترس می‌باشد (در فوریه 2020 به بازار معرفی شد).
    • کدام دوربین را بخرم؟

      در این مقاله به طور مفصل به مقایسه دوربین‌ های canon 850d و canon r10 پرداختیم. با توجه به تفاوت‌ها و قابلیت‌های هر یک از این دوربین‌های کاربردی از برند کانن می‌توانید دست به انتخاب بزنید. نیاز و بودجه شما همیشه نقش پررنگی در خرید دوربین عکاسی کانن دارد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید با مشاورین ما در ارتباط باشید تا بهترین‌ها را خریداری کنید.

      از نظر شما کدام دوربین ارزش خرید بالاتری دارد؟ به نظرتان دوربین‌های canon 850d و canon r10 هم‌رده با کدام دوریین‌های برند نیکون هستند که برای خرید شما را وسوسه می‌کنند؟ آیا در سبک خاصی عکاسی می‌کنید یا برای شروع عکاسی به دنبال خرید دوربین هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دو =

ارتباط با مدیریت