آی سی آپ امپ LM358

LM358-Dual-OP-AMP-IC-emic-457x420

آشنایی با آی سی آپ امپ LM358

در این پست از سایت فناوران برتر شاهوار با یکی از ای سی های بسیار معروف و پر استفاده به نام ای سی آپ امپ LM358 اشنا خواهید شد. ای سی LM358 از دو تقویت کننده عملیاتی (اپ امپ) کم مصرف تشکیل شده است. پایه های ورودی و خروجی این دو تقویت کننده کاملا از هم جدا می باشد ولی تغذیه انها مشترک است. در واقع ای سی LM358 را می توان نیمی از ای سی اپ امپ LM324 که بعدا با ان اشنا می شویم در نظر گرفت, ای سی LM324 از 4 تقویت کننده عملیاتی با تغذیه مشترک تشکیل شده است. از ویژگی های ای سی اپ امپ LM358 می توان به کم مصرف بودن, رنج وسیع ولتاژ تغذیه, خروجی محافظت شده از اتصال کوتاه و… اشاره کرد. شکل ظاهری این ای سی اپ امپ به صورت زیر است(پکیج DIP):

 

همانطور که مشاهده می کنید این ای سی دارای 8 پایه می باشد که در ادامه با این پایه ها بیشتر اشنا خواهیم شد. در تصویر زیر ترتیب پایه های ای سی LM358 را مشاهده می کنید:

 

  • پایه 1 : پایه خروجی برای اپ امپ یک یا A
  • پایه 2 : ورودی معکوس کننده برای اپ امپ یک یا A
  • پایه 3 : ورودی غیرمعکوس کننده برای اپ امپ یک یا A
  • پایه 4 : پایه تغذیه منفی ای سی
  • پایه 5 : ورودی غیرمعکوس کننده برای اپ امپ دو یا B
  • پایه 6 : ورودی معکوس کننده برای اپ امپ دو یا B
  • پایه 7 : پایه خروجی برای اپ امپ دو یا B
  • پایه 8 : پایه تغذیه مثبت ای سی

حداقل ولتاژ تغذیه تک ای سی 3 ولت DC و حداکثر 32 ولت DC می باشد. با تغذیه دوبل (متقارن) حداقل 1.5± ولت و حداکثر 16± ولت می باشد. دمای کاری ای سی نیز از 0ºC تا 70ºC+ می باشد. این ای سی در پکیج های TO-99 ,CDIP ,SOIC ,PDIP ,DSBGA موجود می باشد.

عملکرد ای سی اپ امپ LM358 به این صورت می باشد که وقتی ولتاژ پایه ورودی مثبت (پایه غیرمعکوس کننده) هر کدام از اپ امپ های A یا B از ولتاژ پایه ورودی منفی (پایه معکوس کننده) ان بیشتر باشد, پایه خروجی ان اپ امپ برابر با ولتاژ مثبت تغذیه یا VCC می شود (ولتاژ خروجی برابر با ولتاژ پایه 8 ای سی که همان ولتاژ مثبت تغذیه است می شود) و در حالت برعکس نیز یعنی زمانی که ولتاژ پایه ورودی منفی از پایه ورودی مثبت بیشتر باشد, پایه خروجی اپ امپ مورد نظر برابر ولتاژ منفی تغذیه یا GND می شود (ولتاژ خروجی برابر با ولتاژ پایه 4 ای سی که همان ولتاژ منفی تغذیه است می شود)

در این پست بطور خلاصه با ای سی اپ امپ LM358 اشنا شدیم, برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید دیتاشیت ان را از طریق رویLM358-IC-Datasheet دانلود کنید.

ارتباط با مدیریت